Laatste dagen Nieuw-Zeeland

3 april 2015 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Nog een paar dagen en mijn trip door Nieuw-Zeeland zit erop!! Op 4 april vlieg ik van Christchurch naar Sydney! 5,5 week is eigenlijk nog te kort voor Nieuw-Zeeland. Ik heb alles te vluchtig gezien. Het is altijd fijn als je een paar dagen op dezelfde plek kan blijven. Maar desondanks heb ik zeker genoten van Nieuw-Zeeland. Vooral de afwisseling in landschappen in het Zuider eiland is super. Het ene moment zit je in subtropen, het andere bij de gletsjers en een paar uur later kijk je naar watervallen in het fjordenlandschap. Bijzonder dat het landschap op relatief korte afstand veranderd. Als ik ooit terug kom, wil ik graag een paar mooie trekkingen hier doen, waaronder Milford Sound (door het Fjordenland)....schijnt erg mooi te zijn.
Maar goed....wie weet...

Na het diepe zuiden ging ik terug naar Queenstown. Het Mekka voor alle activiteiten die met veel adrenaline te maken hebben en de plaats waar je kan stappen tot in de late uurtjes. Het bungeejumpen en de canyoning-swing heb ik aan mij voorbij laten gaan. Deze activiteiten staan niet zo hoog op mijn bucketlist, al vind ik wel dat ik het ooit een keer gedaan moet hebben....dus misschien in Australië! Is daar goedkoper schijnt.
In Queenstown ben ik de eerste dag met de gondel omhoog gegaan om te genieten van het mooie Wakatipu Lake, die omringd wordt door bergen (zie foto). En voor een paar dollar meer kan je ook nog met een Ludge naar beneden, vergelijkbaar met rodelen. De 2e dag heb ik lekker rond gehangen in Queenstown en op het terras gezeten, toen de zo’n eindelijk doorbrak aan het einde van de middag. ’s Avonds gingen we natuurlijk op stap, want veel mensen uit voorgaande bussen zag ik weer terug in Queenstown. Toch weer een beetje jammer dat de volgende dag de bus weer zo vroeg vertrok. Dus dat werd weer bijslapen in de bus!! We gingen die dag namelijk naar Mt Cook. De hoogste berg van Nieuw-Zeeland. En jawel...toen we aankwamen begon het te regenen. Toch heb ik de wandeling door het NP gemaakt. Je weet nooit in Nieuw-Zeeland met het weer..en dit keer hadden we geluk. Aan het einde van onze wandeling brak de zo’n door en verdwenen de wolken als sneeuw voor de zon. Kregen we toch nog een glimp te zien van Mt Cook. Wel zo leuk, nu je er toch bent. Helaas kon ik hier niet langer blijven in het Mt Cook NP. Mijn vlucht naar Australië stond natuurlijk al gepland voor 4 april, want als je geen exit-ticket hebt hier in Nieuw-Zeeland, kom je het land niet binnen. Tevens wilde ik graag naar Kaikoura om met de dolfijnen te zwemmen. Maar eerst ging ik nog naar Rangitata om te raften. Rangitata schijnt de beste plek te zijn om te raften in Nieuw-Zeeland. Het was een mooie tocht, maar de ophef over hoe gevaarlijk het wel niet was...vond ik een beetje overdreven. Heb nog nooit zoveel uitleg en instructies gekregen met raften. Ze schijnen hier nogal streng te zijn met veiligheidsmaatregelen!! Ach ja...beter teveel dan te weinig.
Kaikoura is mijn op een na laatste bestemming van Nieuw-Zeeland, de laatste is Christchurch. Naar Kaikoura ga je om dolfijnen, walvissen en potvissen te spotten. En hier heb je ook de gelegenheid om met ‘wilde’ dolfijnen te zwemmen. Ze worden hier niet getemd of gevoerd. En het blijft het mooiste om deze geweldige dieren te zien in hun natuurlijke omgeving. Daarvoor moet je wel om 5:00 uur opstaan. Maar dat was het meer dan waard!! 3x gingen we het water in om met deze prachtige dieren te zwemmen. En het waren er veel, heel veel. De dolfijn, die hier het meeste voorkomt staat erom bekend om te springen en salto’s te maken. Echt top om te zien!! De potvis zou ik later die dag gaan bekijken vanuit de lucht met een helikopter, maar dat ging niet door, omdat er 2 mensen hadden afgezegd en hiervoor de prijs enorm steeg. Dan maar een mooie wandeling gemaakt langs de kust van Kaikoura (zie foto’s). Heerlijk om even alleen en in alle rust (bijna geen toeristen) 3 uur te wandelen.
De dag erop een boottocht geregeld om walvissen/potvissen te zien. De boottocht was wel een beetje een tegenvaller. Je zag wel een potvis, en dat was mooi om een keer mee te maken. Maar daarna zagen we er nog een en toen zeiden ze doodleuk, we hebben geen tijd meer, we moeten terug. En dan te bedenken dat die beesten maar 10-20 min aan de oppervlakte zwemmen om vervolgens weer naar de bodem te duiken. Een kwartiertje langer kon echt niet. Het motto was meer tijd is geld!! Een beetje jammer!! ’s Middags heb ik de bus genomen naar Christchurch, omdat mijn vlucht van daaruit vertrekt. In Christchurch is het handig om vroeg van tevoren je accommodatie te regelen. Helaas had ik dat niet gedaan, dus kon ik de stad rond met mijn rugzakken op zoek naar een hostel. Sinds de aardbeving in 2011 is er een gebrek aan accommodatie en het is het paasweekend!! Uiteindelijk wel wat gevonden voor een schappelijke prijs. In Christchurch is er niet zoveel te beleven en al helemaal niet als alles dicht zit in verband met Goede vrijdag. Ik weet het ook wel te plannen!! Maar ik ben de dag doorgekomen met een ‘gratis’ tour door de stad. Je geeft naar hoeveel geld je het waard vond. Dan zie je dat de hele stad nog steeds in het teken staat van de aardbeving, waarbij 185 mensen zijn omgekomen. Het symbool hiervan is de Christchurch Cathedral die half in elkaar is gestort. Toch de dag van vandaag weten ze nog steeds niet wat ze ermee gaan doen, afbreken of restaureren. Daarna nog naar het museum geweest en de Kiwi vogel gespot. Wel opgezet....maar goed....in het echt ga je hem niet zien of je moet erg veel geluk hebben. Naast het museum ligt de Botanische tuin. Een groot park waar je lekker even kan zitten of liggen om een tukkie doen. Lekker even relaxen dus...
En nu zit Nieuw-Zeeland erop voor mij! Morgen vlieg ik naar Sydney! Even iets anders dan Christchurch, maar ik heb er zin in!