Cambodja: Siem reap, Angkor

9 februari 2015 - Kon Tum, Vietnam

Inmiddels ben ik al in Vietnam, maar ik wil jullie natuurlijk niet mijn avonturen in Cambodja onthouden, haha!! Cambodja is wel andere koek als Laos. Ik was van tevoren al gewaarschuwd voor 'scams'. Hier in Cambodja zijn ze ook lui, zoals in Laos maar hier willen ze wel geld binnnenscharrelen....desnoods op een oneerlijke manier. Maar gelukkig zijn niet alle Cambodjanen hetzelfde!

In Siem reap ben ik begonnen. En Siem reap wordt natuurlijk in een adem genoemd met Angkor wat. En daar ging ik dan ook de eerste dag naar toe voor zonsopgang (helaas natuurlijk met heeel veel andere toeristen). Maar dat mocht de pret niet drukken, het was mooi om deze tempel bij zonsopgang te zien (zie foto). Verder hebben we die dag nog een aantal andere tempels bekeken, waaronder de Bayon tempel met 216 gezichten (zie foto). Persoonlijk vond ik deze het mooist van de kleine ronde. Daarna zijn we (2 Australische jongens en ik) naar de floating village gebracht met de tuk tuk. En ja...zoals bijna iedereen wel een keer overkomt hier....zijn wij daar ook even flink opgelicht. Eerst moesten al we al belachelijk veel voor de boottrip betalen en toen kwam het verhaal van de wezen die door een orkaan hun ouders waren verloren. Ze leefden nu in een school en werden onderhouden door de gemeenschap. Dus of wij niet eten voor hun wilde kopen. Eten kopen klonk toen nog wel als een goed plan, totdat we het ook daadwerkelijk kochten!! Grote zak rijst van 50 kg kostte $55 dollar, ik zei tegen die kerel....de rijst in Nederland is nog goedkoper. Dus we gingen voor de kleine zak en verdeelden de kosten met ons drieën. Maar we hadden natuurlijk allemaal geen klein geld, dus gaven we allemaal $20...en je raad het al....we kregen de grote zak mee en konden fluiten naar ons geld. Ik probeerde die kerel nog aan het verstand te peuteren dat dat niet de bedoeling was...maar hij zei dat de kleine zak veel te weinig was voor 400 weeskinderen. Tja en dan ben je in Cambodja uitgeluld midden op een groot meer. Daarna de zak met rijst naar de weeskinderen gebracht en je raad het al, het waren bij lange na geen 400 kinderen!! Volgende dag de grote ronde met tempels bekeken en vond dat ik genoeg tempels had gezien. Maar toen kwam Marc met het geweldige nieuws dat ik de mooiste tempel Banteay Srei gemist had. Vervolgens toch maar besloten om naar deze tempel te gaan. 's Avonds uit eten geweest met Anne & Sebastiaan die ik al eerder in Laos had ontmoet. Uiteindelijk werden we vergezeld door Eva, Eric en Renata & Fabio. En zij gingen de volgende dag naar Banteay Srei en Kbal spean in Eric's 6-persoons tuk tuk. Dat kwam ff goed uit. Ik kon dus mooi het hen mee de volgende dag.  De dag hebben we afgesloten met een diner bij locals thuis. Heerlijk gegeten en Eric had voor genoeg eten gezorgd, dus uiteindelijk aten we met een man of 20 in het kleine huisje. Renata & Fabio en ik konden overnachten in Eric's huis. Dat was tevens wel handig, want dan konden we samen nog gezellig een biertje doen!Ik wilde nog wel iets meer van Cambodja zien, dus stelde Eric voor om een Tour te maken op de motor door Noord- Cambodja van 500 km. We vertrokken een beetje laat de eerste dag, dus moesten we haasten om niet te lang in het donker te hoeven rijden. Hier was ik niet echt blij mee, met mijn voorgeschiedenis deze reis!! Dus ik had hem al gewaarschuwd, dat als er wat zou gebeuren mijn moeder een rolberoerte zou krijgen. En na een uur op de motor te hebben gezeten, moest Eric vol in de ankers. Weggebruikers zijn hier wegpiraten, dus je weet nooit wat er letterlijk op je pad komt.Door het acute remmen kwamen we in een slip terecht en kon Eric nog maar net de motor in bedwang houden. Pppfff...vervolgens zat ik natuurlijk niet meer zo relaxed achterop. Onderweg hebben nog 2 tempels bekeken en de volgende dag zouden we een berg op gaan aan de Thaise grens om de Phear Vihear tempel te bekijken. We gingen met de motor omhoog en ik had wel mijn bedenkingen maar dacht Eric weet wat ie doet, hij komt hier al jaren. En je raad het al...Halverwege een steile helling trekt de motor het niet en gaat in zijn achteruit!! Ik sprong er gelukkig snel genoeg vanaf, wilde dit niet nog eens mee maken, maar Eric viel dus met motor naar beneden. Gelukkig niet ver, dus had Eric alleen wat blauwe plekken en schaafwonden op zijn rug. De motor had tevens wat blikschade. Een tweetal politieagenten hielp ons de motor overeind te krijgen, dat viel namelijk niet mee!! Daarna moest ik van Eric op de foto met de politie-agenten en tevens met de motor en 1 van de geweren van de agent (zie foto). En ik ben altijd al zo dol op geweren, not!!! Nadat we de tempel hadden bekeken zijn we door gereden naar het oude huis van de toenmalige militaire bevelhebber van de Rode Khmer. Toch raar om in een huis te staan, waar vroeger Pol Pots ook is geweest. Vervolgens zijn we naar de crematieplaats van Pol Pots geweest! Daar komen elke dag nog steeds mensen om te bidden. Dat kan ik mij dus echt niets bij voorstellen, als je na gaat wat die man allemaal op zijn kerfstok heeft!! Nadien was het tijd om weer naar Siem reap te rijden, ik had namelijk nog een busreis van 15 uur in het verschiet naar Sihanoukville.

Later meer over Cambodja.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mariëlle:
    9 februari 2015
    nou, je maakt weer wat mee lees ik! Wel super gaaf! Nog heel veel plezier en geniet er van!
  2. Mariëlle:
  3. Joyce:
    9 februari 2015
    Ongelooflijk... Hahaha!!! Hoe verzin je het allemaal!!! Op naar de Vietnamesche belevenissen xx
  4. Gea:
    9 februari 2015
    Mooie plaatjes van daarow......
  5. Petra:
    11 februari 2015
    Gelukkig ben je zo snel om van de motor te springen!!! Pfff... Haha
    Mooie foto's!!