Koh rong, Phnom penh

10 februari 2015 - tp. Quy Nhơn, Vietnam

Na Siem reap heb ik nog 4 dagen in Cambodja door gebracht. Eerst op het eiland Koh Rong die je kan bereiken door de boot te nemen vanaf het plaatsje Sihanoukville. Ik had al gehoord dat Sihanoukville een toeristische plaats was geworden....en dat was het ook...net Lloret de mar!! Party place voor jonge toeristen. Maar omdat de bus te laat arriveerde had ik de boot gemist naar Koh Rong, dus verbleef ik eerst in een nacht in Sihanoukville. De volgende dag maar de eerste veerboot naar Koh Rong.  Koh Rong zelf is een beetje vergelijkbaar met Sihanoukville, alleen heeft Koh Rong Long beach (zie foto). Eerste dag een tour geboekt voor $10. Deze 'tour' hield in: snorkelen, vissen, BBQ-en, drankjes (bier en water, geen frisdrank...Haha) zonsondergang op Long  beach en 's avonds biolumineserend plankton zien bij Small island Het snorkelen was waardeloos, bijna geen vis te zien. Daarna moesten we vissen....ja je leest het goed...moesten...dat werd namelijk ons diner. Gelukkig was de bemanning (2 man sterk) er beter in dan wij, anders werd het honger lijden. Sunset was prachtig en 's avonds gingen we naar een donker gedeelte op zee varen om het lichtgevende plankton te zien. Het was de vraag of we het gingen zien, want de maan was half vol en dat kon wel eens teveel licht geven. Op de plek van bestemming was het inmiddels erg koud, dus wij stelden de hamvraag; kan je de plankton ook zien vanaf de boot. NEE, dus hadden we een vrijwilliger nodig die het water in ging om te kijken of er daadwerkelijk iets te zien was. Gelukkig was er een kerel die zich opofferde voor de groep. Volgens hem was er inderdaad lichtgevend plankton te zien. En dan zit er niets anders op om ook maar een duik te nemen ondanks de kou.  Kleine lichtjes waren er te zien als je met je handen bewoog onder water. Best grappig!! Na zo' n boottochtje zou een warme douche wel prettig zijn, maar die zijn er op dit eiland niet te vinden. De volgend dag ging ik terug naar Long beach, maar dit keer door via de jungle naar de andere kant van het eiland te lopen/klimmen. Een mooi wandeltochtje van 45-60 min met wat klauterwerk, maar nadat je zeeeer bezweet (zelfs ik saunadames, hihi) kom je op een spierwit strand met azuurblauw water terecht. Dus je effort wordt zeker beloond!! En het mooie is, je hoeft het strand niet met honderden toeristen te delen. Er waren er maar een handje vol.

Na Koh Rong ging de reis verder naar de hoofdstad van Cambodja Phnom penh. Daar moest ik tevens mijn visum voor Vietnam regelen. En daar begon de geldklopperij van Vietnam waarvoor ik gewaarschuwd was, maar liefst $ 62 voor het visum. In Phnom penh heb ik nog 2 dagen door gebracht. Een dag was genoeg geweest, maar omdat het zaterdagmiddag was, moest ik tot maandag wachten voor mijn visum. De volgende dag ben ik eerst naar de Tuol sleng prison geweest. Het is nu een museum waar je een aardig goede indruk krijg welke gruwelheden zich daar hebben afgespeeld. Je kon de kleine vertrekken in de gevangenis zien, de martelwerktuigen en foto's van uitgehongerde en gemartelde gevangenen. En daarna werden ze naar de killing fields gebracht, die ik later die dag ook heb bezocht. 20.000 doden alleen al op het killing field dat ik heb bezocht en tevens het bekendste is. Daar was een groot momument te zien met alle opgegraafde botten en schedels! Behoorlijk indrukwekkend kan ik wel zeggen. Het was dan ook wel een deprimerend dagje! De dag erop heb ik weinig gedaan. Even naar een tempel geweest en het Royal Palace bezocht. 's Avonds naar de kleinste bios geweest, die ik ooit gezien had...16 zitplaatsen. De volgende dag stond Vietnam op het programma. Het 5e land wat ik tot nu toe heb bezocht deze reis. Deze zou ik bereiken door via de Mekongdelta naar Chau doc te varen. 's Ochtends werd ik helaas wel wakker met jeukende bultjes op mijn arm, die erg verdacht waren/zijn voor bedbugs. De nachtmerrie voor elke backpacker!!

Wordt vervolgd......

1. Henk & Diny Roesink:
    10 februari 2015
    Fijn dat het zo goed gaat. Wat zul je het saai vinden als je terug komt naar Nedeland. Heel veel plezier verder en geniet van alles.
  2. Irna:
    10 februari 2015
    zo te lezen vermaak je je prima, geniet er nog maar goed van!!
  3. Marcia:
    10 februari 2015
    Sharon ik heb de foto's nu ook allemaal gezien. Heel erg leuk en sommige een beetje creepy. Ga je straks dan door naar Australie en daarna naar Nieuw-Zeeland of andersom?
  4. 10 februari 2015
    Hé Sharon,
    gaaf te lezen wat je allemaal zo meemaakt!
    Geniet er nog lekker van!!!
    Ik lees dan graag je leuke verhalen cq belevenissen.
  5. Dammie:
    Mooie verhalen...
    Wordt er jaloers van...;-)
  6. Petra:
    11 februari 2015
    Sharon die zweet!! Mag in de krant.. Sauna groep ik zeg snel weer een keer gaan als sharon terug is kijken of ze nu wel zweet.. :-)
  7. Rita:
    11 februari 2015
    Leuk hoor sharon, om je zo te volgen. Gelukkig nu zonder letsel. ..
    fijn dat je het na je zin hebt. Op naar het volgende verhaal :)
  8. Ilse:
    11 februari 2015
    He Sharon, wat maak jij toch wat mee. Nog steeds veel bewondering dat je zo'n reis maakt. Hele mooie dingen, maar ook veel enge dingen. Maar 'echt' iets voor jou. Geniet er nog lekker van en ben erg benieuwd naar je live gesprekken over heeeeel veeeeel weekjes!!! xx Ilse