Pakse & Don det

26 januari 2015 - Siem Reap, Cambodja

Ben ik weer...

Het Bolaven plateau was een leuke route om met de scooter 3 dagen door heen te rijden. De eerste dag stonden een paar watervallen op het programma en om 16:30 zouden de olifanten badderen bij de waterval in Tad Lodge. Dus wij zorgen dat we daar waren rond 16:30 waren en aldaar gevraagd waar we precies moesten zijn. En natuurlijk krijg je zo'n heerlijk duidelijk antwoord. We waren die dag ook al een keer compleet de verkeerde kant op gestuurd. Enfin, uiteindelijk zagen we aan de andere kant van de waterval de olifanten, dus dacht Severine we kunnen hier wel door de struiken en dan door de waterval lopen, zodat we op het droge middenstuk komen te staan. Zo gezegd zo gedaan, dus wij snel daar naar toe...liepen de olifanten net weg! Was dus blijkbaar een korte badsessie. Dus daar maar even 5 min op de rotsen gezeten om vervolgens via dezelfde route terug te gaan. Keken we om....had een of andere idioot de dam open gezet en was het waterpeil beduidend hoger. Toen kwamen we ff aan het zweten met die gladde stenen en de stroming. Met kunst en vliegwerk gelukkig de overkant bereikt. Nu wisten we waarom de olifanten zo' n korte badsessie hadden!! Nergens een waarschuwingsbord of iemand die iets zegt of zo..Daarna geslapen in het tot nu toe goedkoopste guesthouse, voor maar 1 eurie. Oké, de badkamer was, laten we zeggen, niet al te schoon, maar een dagje douche skippen kan geen kwaad. De gastvrouw was een en al vrolijkheid, eten was goed, grote bedden met genoeg dekens en last but not least, we kregen een geluksarmbandje...en dat voor 1 eurie! Top! De 2e dag was het landschap iets groener en mooier, zoals ik eigenlijk had verwacht van het Bolaven plateau met riviertjes en veel watervallen. Uiteindelijk 's Avonds aangekomen in een klein plaatsje waar maar 1 guesthouse was en je raad het al...VOL! Ze had nog wel een kamertje over als we toch wilden overnachten en ze wees in de richting van de schuur. Nou nee, dan maar in het donker 30 min verder rijden in de kou en in Paksong een guesthouse scoren. Daar aangekomen wilden we graag een hete douche, dus op het oog een wat luxe hotel uitgezocht. En wat bleek een heerlijk warme douche en de prijs viel ook reuze mee, 8 euro voor een tweepersoonskamer....we waren als een kind zo blij!! De laatste dag rustig aan gegaan en terug gereden naar Pakse om van daaruit de volgende dag naar het eiland Don Det te gaan, dat behoort tot de 4000 eilanden in Laos. Dat is echt een eiland om een paar dagen niets te doen, maar dat vond ik wat jammer van mijn tijd. Dus toch maar een kajaktocht geboekt om de watervallen en de zeldzame Irrawaddy dolfijnen te bekijken. Ik heb de dolfijnen helaas alleen van een afstand gezien. Maar het was toch een mooie tocht die eindigde in een prachtige zondersondergang op het water. Naar 2 dagen Don Det zat mijn reis door Laos erop en stond Cambodja op het programma. Ik had al vele verhalen over Cambodja gehoord, maar de mentaliteit hier in Cambodja is inderdaad heel anders. In Laos is alles relaxt en valt een local gewoon op je schouder in slaap in de bus(gelukkig kwijlde hij niet) en is dat de normaalste zaak van de wereld en in Cambodja is het motto meer hoe gekker hoe beter als we maar genoeg geld binnen slepen. Dat bleek wel op de weg naar Cambodja. Je betaald $10 extra voor je visum, god weet waarom, maar je doet het maar, want het veranderd er toch niets aan. Vervolgens kom je in een minibusje met 18,5 man/vrouw (1 vrouw was zwanger) te zitten dat bestemd is voor 11 personen. Uiteindelijk hingen er 2 aan de achterkant van de bus en de een hield zich vast aan de spiegel. En wij maar denken als die spiegel maar niet knapt van dit oude busje, zijn zwangere vrouw zat daarentegen erg relaxt bij ons in het busje! Vervolgens kregen we een politiecontrole, waar we knetterhard langs heen reden, omdat we 2 personen aan onze bus hadden hangen. En geen politieagent die achter je aankomt. Gelukkig zagen de Cambodjanen ook wel in, dat dit niet helemaal kon, aangezien we betaald hadden voor een VIP-bus en werd het busje ingeruild voor iets beter busje. Voordat we de eindbestemming Siem reap hadden bereikt kregen we nogmaals een politiecontrole...maar die agent werd ff vakkundig omgekocht!

Volgende keer lezen jullie mijn verdere avonturen in Cambodja, Haha!!

1. Saskia r:
    26 januari 2015
    Hoi Sharon, wat maak je een hoop mee!!!!! Echt gaaf om te lezen en zo Olde hoogte te blijven van jou geweldige ervaringen. Je schrijft het ook mooi net of je het zelf mee maakt!!!!! Hoop alleen wel dat je nu verder heel blijft en niet met nog meer littekens thuis komt!!!! Geniet er nog maar goed van, hier lag sneeuw en was het erg koud dus kun je beter daar blijven hihi. Nou maak er nog wat moois van en tot horens!!!! Gr Saskia
  2. Dies en Hetty:
    26 januari 2015
    Hey, wat goed om weer te horen hoe leuk je het daar hebt. Dies komt ook snel lezen. Wat een avonturen beleef je, stomme olifanten om weer weg te gaan als jij er aan komt en die goedkope onderkomens. En Angkor Wat, wat mooi daar.
    Is het eten ook goed? Groeten uit nat Hengelo. Nog veel plezier, nog tied zat om van alles te doen. Dies en Hetty
  3. Henk & Diny Roesink:
    26 januari 2015
    Zo, je hebt weer heel wat meegemaakt. Als je weer terug komt naar Nederland, zul je misschien wel denken van, mensen maak je toch niet zo druk.
    Hopenlijk mag je nog mooie avonturen meemaken, maar wel gezond blijven.
  4. Laury:
    26 januari 2015
    Hoi Sharon, heerlijk om jou reisverhalen te lezen. Dus blijf schrijven! Groetjes uit Enschede
  5. Ria:
    29 januari 2015
    Hoi, Sharon.
    Wat een beleving wat jij allemaal ziet, en van alles weer meemaakt.

Gr.vanuit Roermond.