Vietnam: Ho chi minh city, Dalat, Hoi an

19 februari 2015 - Hanoi, Vietnam

Daar zijn we weer, daar zijn we weer...... Nadat ik de grens van Vietnam had bereikt, wat overigens erg soepel verliep, was het nog maar een klein stukje varen naar Chau doc. Daar wilde ik de nachtbus nemen naar Ho chi minh city en zou ik eerst Sam mountain gaan bekijken (op aanraden van Eric). Ik weet nog steeds niet wat ik daar had moeten zien.... Er was alleen een kerel die geen woord Engels sprak en toen iets te 'vriendelijk' werd met zijn handen. Dus ik wist niet hoe snel ik weer van die berg af moest komen. Engerd...Daarna maar snel met de bus naar Ho chi minh city gegaan. Maar in de bus werd een verkoopster handtastelijk. Ik dacht: in welk land ben ik terecht gekomen??? Ik was er nog maar 2 uur! Verder verliep alles rustig en had ik snel een kamer gevonden in het backpacker gebied van Ho chi minh city. Onder het genot van een drankje maar even de planning gemaakt voor de komende 2 dagen. Cu chi tunnels, War remnants museum en de skytower met Sunset stonden voor de eerste dag op het programma en de 2e dag de Mekongdelta en de nachtbus naar Dalat. Van de cu chi tunnels hebben ze een beetje een toeristisch circus gemaakt. Erg jammer!! Je werd in veel te grote groepen rond geleid en vervolgens kon je op het einde schieten, tegen betaling natuurlijk. Het War remnants museum was daarentegen wel erg interessant en indrukwekkend!! En gelukkig had ik tijd genoeg om de zonsondergang te zien op de 49e verdieping van de Skytower van Saigon (zie foto). Snel even een kerel aangehouden om mij er naar toe te brengen op zijn scooter (zie video). Wat een gekte...volgens de een zijn er 4 miljoen scooters in Ho chi minh city en de ander zegt 8 miljoen, waarschijnlijk ligt de waarheid in het midden. Ik weet wel het zijn er VEEL!! De volgende dag naar de Mekongdelta geweest, want ik wilde graag een floating market zien. Maar natuurlijk zag ik de markt niet...maar wel heel veel plekken waar ze dingen aan toeristen wilden verkopen. Zo irritant! Daar heb ik overigens wel slang gegeten. Ik weet nog steeds niet waarom mensen dat bestellen. Je hebt een vergrootglas nodig om het vlees tussen de huid en de ruggengraat te vinden. Om 22:00 vertrok de bus naar Dalat waar ik vroeg in de ochtend (5:00 uur) arriveerde. Daar werd ik aangehouden door Mr. Tan van Easyriders. Hij wilde een Tour met de motor verkopen. Later die dag heb ik afgesproken met Mr. Tan. Fabio & Renata waren ook in Dalat, dus zouden we even contacten! Dat betekende in dit geval dat ik om 8:15 werd gewekt (lag om 5:45 in bed) of ik mee ging ' side seeing' rond Dalat. Dus maar meegegaan....erg gezellig dag gehad, watervallen gezien, naar verschillende 'Farms' geweest incl. de zijde en krekelboerderij/ fabriek. Daar moest ik er ook aan geloven.....jawel ik heb krekels en zijderups gegeten. De krekels waren gefrituurd, dus je proefde alleen de olie, maar de rupsen waren gekookt...dus die proefde je wel degelijk. De smaak viel wel mee. 's Avonds na veel gesteggel de motortour naar Hoi an geboekt en achteraf veel te veel betaald!! Ik wilde de Tour in 5 dgn doen, maar Mr. Tan zei dat dat heeel lastig was. Nou dat viel achteraf allemaal wel mee. Op dag 3 hebben we namelijk maar 50 km gereden en werden we ingehaald door de fietsers die we op dag 1 ook hadden gezien! Daarbij moest ik perse van hem naar de bank op dag 3, om het geld voor de Tour bijeen te kunnen krijgen, zodat ik hem in een keer kon betalen. De pinautomaten geven hier namelijk maar maximaal € 95 per dag. En nadat we 1,5 uur bij de bank hadden gezeten en ik super pist was, omdat ik het zonder van mijn tijd vond, verlieten we uiteindelijk de bank zonder resultaat. Ik snapte niet zo goed waarom hij nu ineens zijn geld in een keer wilde hebben. We hadden namelijk afgesproken om gewoon elke dag naar de pinautomaat te rijden, zodat hij zijn geld kreeg. Daarbij besteedde Mr. Tan elke minuut die hij niet op de motor zat met bellen. Dus stopten we regelmatig, zodat hij weer even kon bijkletsen met zijn vriendjes (of zoiets). Heel irritant!!!

De rit op de motor was overigens wel mooi, vooral op dag 4 en 5 was het uitzicht prachtig. Toen reden we door de bergen en was de omgeving erg groen. Op dag 5 heb ik de beste Mr. Tan maar wel even met de neus op de feiten gedrukt. Hij ging natuurlijk in de verdediging en gooide mij figuurlijk van alles om de oren, inclusief Boeddha!! Toen moest ik nog een hele dag bij die gast achter op de motor zitten. Pppfff!! Gelukkig arriveerden we die dag in het mooie Hoi an en zat de Tour erop. Hoi an is een prachtig stadje met mooie Franse architectuur. Binnen 15 min fietsen ben je bij het strand of fiets je midden tussen de rijstvelden door. Daarbij heeft het leuke boetiekjes en restaurantjes en geven de lampionnen die door de hele stad hangen een prachtige aanblik van de stad. Het is een waar Shopping walhalla voor vrouwen. Dus ook voor mij!! Alleen was voor mij het verhaal van de bedbugs nog niet voorbij. Op de 2e dag van de motortour, nadat ik gezellig gefacetimed had met moeders zat ik helemaal onder de jeukende bultjes en wist ik dus nog steeds niet of ik nou wel of niet bedbugs had opgelopen in Phnom penh. Ik kon dus niet van alles kopen en het in mijn backpack stoppen. Overigens heb ik nu nergens geen last meer van en blijft het een groot vraagteken wat het nu is geweest. Helaas moest ik Hoi an wel al na 2 dgn weer verlaten en ging mijn reis verder naar het noorden van Vietnam.

1. Henk & Diny Roesink:
    19 februari 2015
    We lezen weer, dat je heel wat hebt meegemaakt. Maar, rupsen en krekels eten, nee dat lijkt ons niet lekker.
    We wensen je nog hele mooie en avontuurlijke dagen toe.
  2. Sylvia:
    19 februari 2015
    Erg leuk om weer van alles te lezen. Je maakt er heel wat mee. Geniet ervan en tot de volgende keer
  3. Marc w:
    19 februari 2015
    Hoi, super om weer wat te lezen van jouw avonturen.... Veel plezier....
  4. Petra:
    19 februari 2015
    wat een verhaal weer.. Gelukkig zonder kleerscheuren! Zelf lig ik ziek op bed maar naar t lezen van je rupsen en krekels word het er niet beter van zeg maar ;-) have fun!!
  5. Karin Witteveen:
    19 februari 2015
    Prachtig verhaal weer Sharon. Stoer van je dat je slang, krekels en rupsen hebt gegeten. Zou het je zo niet na doen denk ik. Foto's zijn ook erg mooi. Hoeveel heb je er ondertussen al wel niet gemaakt? Pien vond de foto met de boot op zee erg mooi. Kan ik misschien wel op mijn instagram plaatsen zei ze.
    Let wel een beetje op die handtastelijke mannetjes.....bah! En een gelukkig nieuwjaar kan ik je geloof ik wensen hihi.
  6. Inge bok:
    19 februari 2015
    Hey Sharon,wat leuk om dat allemaal te lezen!
    En wat je meemaakt..Veel plezier nog!!
  7. Danielle:
    Hee Sharon,

Wat een leuke te gekke verhalen lezen we telkens van je,je maakt wat mee.Gaaf zeg..
    Veel plezier nog daar have fun en geniet ervan!!!
  8. Marita Maas:
    19 februari 2015
    Bijzonder hoor wat je allemaal ziet en meemaakt en erg leuk om te lezen. Al die afwisselingen drukke stad en prachtig strand geweldige belevenissen! Ik blijf je volgen...
  9. Marcel:
    19 februari 2015
    Lekker bezig Sharon. Ik lees mee en herken bepaalde dingetjes die bij h et reizen horen maar waar he af en toe heel moe van wordt. Maar he ziet ook zo v eel moois. Veel plezier
  10. Ria:
    21 februari 2015
    Wat spannend toch telkens weer,dat jij rupsen en krekels heb gegeten.
    Ik had dat niet zo gegeten,wat goed van jou dat jij zoiets durft.
    Maar wel weer gezond thuis komen hoor doei.