Muang khua, Nong khiaw, Luang Prabang, Vang vieng

15 januari 2015 - Pakse, Laos

Daar zijn we weer....

Het was uiteindelijk gelukt om op 7/1 van Luang Namtha via Oudom Xai naar Muang khua te reizen. En van daaruit de boot te pakken naar Nong khiaw. Erg mooi om Noord Laos te zien vanaf de Nan ou rivier. Het Noorden heeft veel bergen en is erg groen qua bomen/struiken.De bevolking van Laos is erg relaxed, zeg maar gerust lui. Alles is hier groen, behalve de rijstvelden. In plaats van 2x per jaar de rijstvelden beplanten, doen de Laoten het 1x per jaar...gewoon omdat ze erg geen zin in hebben om het 2x te doen! Verder komen ze soms ook niet hun hangmat uit om 3 bananen te verkopen en je moet rap weten wat je wil, want anders gaan ze gewoon verder met tv-kijken, kaarten of slapen. Moeten wij in NL eens doen, Haha!

Op de boot erg leuk gezelschap gehad van Cynthia & Coco, Xavier en Craig alias Scot (voor sommigen makkelijker te onthouden, omdat ie uit Schotland kwam). En de daaropvolgende dagen hebben we dan ook samen gepoold, biertjes gedronken en erg veeeel gelachen in Luang Prabang. En Cynthia bleek nog eens dierenarts te zijn....dus dat kwam goed uit...want zij had toevallig een steriele schaar bij zich. Dat scheelde weer een ritje naar het ziekenhuis, omdat ik nu zelf mijn hechtingen kon verwijderen. Want ook in Laos staat hygiene niet bovenaan het lijstje.Thanks Cynthia! Hopelijk is de kleine 'operatie' bij Scot ook goed gelukt! Als er niemand anders voor handen is, moet je maar genoegen nemen met een dierenarts en verloskundige, die een paar biertjes op hebben. Haha

Helaas was het weer wel wat minder en begon het erg hard te regenen op de weg van Nong khiaw naar Luang prabang. En dat is helemaal vervelend als je 4,5 uur in een tuk tuk moet zitten met 18 man. Jezus wat was het koud en hadden we een houten kont! De volgende dag regende het nog steeds pijpestelen.....dus wat doe je dan....de kroeg in... Je moet wat, hihi!! Gelukkig bleef het niet regenen en konden Xavier en ik toch nog de Kuang si waterval bekijken, voordat ik Luang Prabang zou verlaten (de rest had ons inmiddels al verlaten) En het was de moeite waard! Erg mooie waterval met helder blauw water (zie foto)! s' Avonds maar vertrokken naar Vang Vieng een backpackeroord met prachtig uitzicht op de rivier en de bergen. De reis duurde wel iets langer dan verwacht ipv 5-7 uur, heb ik er 11,5 uur over gedaan. Dacht dat ze mij vergeten waren en rechtstreeks naar Vientiane zouden rijden. Dat viel dan weer mee! In Vang Vieng gemountainbiked naar de blue lagoon (lees = vijver) en de dag afgesloten met biertjes bij zonsondergang, kon ook niet anders want ik was in gezelschap van een aantal Duitsers. De Duitsers hadden mij overgehaald om de volgende dag met hen de 'tour' te doen.....dus gingen we kajakken en tuben (=met een grote zwemband het water op) door een grot. Beetje toeristisch maar het was wel een belevenis. Ik had goede voorzorgsmaatregelen genomen ivm de wond aan mijn been. Erg crea geweest met een plastic zak en tape....en dan maar hopen dat het waterproof is!! NIET DUS....oeps...dan maar schoon water en bethadine. Op het moment van schrijven is de wond eindelijk dicht! Helaas wel een voedselvergiftiging opgelopen, ook ik ontkom er niet aan, maar die was na 24 uur weer over!!! Pppff, want die dag stond de langste busreis tot nu toe (16 uur) op het programma naar Pakse, waar ik dus nu ben!! Net de debriefing gehad over de driedaagseroute die we morgen gaan doen met de scooter door het Bolaven plateau. Het schijnt een mooi gebied te zijn met veel watervallen, rivieren en koffie- en theeplantages. We zullen zien....

Bedankt allemaal voor jullie leuke reacties op mijn blog. Het is super om berichtjes te krijgen uit Nederland!

Ps: maar ik heb geen heimwee, Haha  De tijd gaat hier zo snel!!

1. Dammie:
    15 januari 2015
    Nu weet ik het zeker....
    Ik heb Laotiaans* bloed in mij. Ik ben ook lui en laks.
    Volk naar mijn hart dus.

Grt'n

Mark

*Is dat het bijvoeglijk naamwoord van Laos?
  2. Gea:
    15 januari 2015
    Mooi zo, die Scott heb je dus ff eigenhandig 'geholpen '....ik snap m! En uh....ga je oppassen met die scootertocht, ik heb gehoord dat ze nogal makkelijk op zn kant liggen....! Mooi dat je zoveel contacten legt, ga zo Door. Ziet dr prachtig uit. Groetjes
  3. Irna:
    15 januari 2015
    zo te lezen vermaak je je prima.
    geen gekke dingen doen op de scootertocht!!, veel plezier!
  4. Dies en Hetty:
    15 januari 2015
    Mooi daar, wat een mooie natuur. En geen heimwee? Flauw. hier denken we s morgens dat we nog uren kunnen blijven liggen en dan is het al 8 uur en nog steeds donker.. maar s middags, als je denkt dat je al moet koken kun je nog een rondje stad doen want om half 5, ja, donker. En nat.
    Verder prima weer voor de limoncella etc. Wat is daar de plaatselijke liqueur? nee, niet drinken hoor, je moet nog op de scooter. Met veel plezier (en klein beetje jaloers) lezen we je verhalen. We genieten wel van Sep, heerlijk mannetje. Hij lacht net als jullie, echte familie!!
    Geniet er maar weer van, tot de volgende keer ook van Dies
  5. Romy:
    15 januari 2015
    Wat super gaaf Sharon! Super leuk dat je ook zoveel mensen leert kennen!!!

Super veel plezier nog!!!!
  6. 17 januari 2015
    Hé Sharon,
    gaaf te lezen met wat je allemaal meemaakt, echt een belevenis.
    Met veel plezier lees ik je verhalen.
    Veel plezier nog en uiteraard lekker genieten!!!
  7. Marita Maas:
    18 januari 2015
    Wat een mooie reis Sharon en wat maak je veel mee ook met de inheemse bewolking en vele andere nieuwe contacten doe je op zeg! Nog heel veel plezier en fijn dat je geen heimwee hebt !
  8. Cynthia:
    9 februari 2015
    Hi Sharon. Even I don't understand everything I can get more or less what you want to tell in your blog :-). I hope you spend the time of your life and enjoy the freedom of travelling. Take care and big hug, Cynthia