Nieuw Zeeland: Auckland, Bay of Islands

3 maart 2015 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Daar zijn we weer, maar dan in een totaal andere omgeving!! Na 48 uur reizen ben ik dan eindelijk in Nieuw Zeeland beland. Zondagavond op de nachttrein gestapt in Sapa, vervolgens het vliegtuig genomen naar Taiwan om 11:35, daar moest ik 8 uur wachten voor mijn vlucht naar Brisbane om op dinsdag om 20:00 te arriveren in Auckland.
Nieuw Zeeland stond al een tijdje bovenaan mijn lijstje om naar toe te gaan, dus moet je er iets voor over hebben. Hopelijk maakt het mijn verwachtingen ook waar! Het voelt in ieder geval meer als thuis, vooral in de stad. Zo anders weer na 3 maanden Azië! En de prijzen zijn ook weer lekker westers!! En daar kwam dan ook mijn eerste dilemma al om de hoek kijken  auto huren of buspas nemen....nadat ik wat research had gedaan, was er eigenlijk maar 1 conclusie...ik moet helaas toch voor de bus kiezen. In Vietnam had ik Tet, waardoor de prijzen 2 a 3 maal zo hoog waren en hier hebben we hoogseizoen & cricket world cup! En daar kwam dit weekend ook nog een festival bij, dus vroegen ze voor dezelfde kamer 4 dagen later meer dan het dubbele. Er waren bijna geen dormrooms te krijgen, dus was Nicole zo aardig om mij onderdak te verlenen in haar studentenkamer, nadat we terug kwamen van Bay of Islands!
De Bay of Islands was dan ook de eerst wat ik ging bezoeken, nadat ik in Auckland was aangekomen. Het  is baai waarin zich 144 kleine eilandjes bevinden. Dus een kleinere versie van Halong Bay (Vietnam). We verbleven 3 nachten in het plaatsje Paihia. Waar het goed vertoeven was.  Het is hier namelijk een lekker aangenaam temperatuurtje van  25-30 graden. De volgende dag hadden we een Tour naar Cape Reinga, het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland. Daar komt tevens de Pacifische oceaan en de Tasmaanse zee bij elkaar. ‘s ochtends  werden we vriendelijk ontvangen door de buschauffeuse, dat is ook een prettige verandering na Azië! Daar gaat je ochtendhumeur spontaan van weg als je die al had! Als eerste gingen we naar 90 Miles beach (deze is overigens maar 64 mile, maar de Maori’s schijnen vaak te overdrijven). Een mooi strand met hoge duinen, waar je vanaf kan sandboarden. Eerst reden we over het gehele strand met de bus (niet toegestaan met een gehuurde auto Marloes & Joyce) waar we 2 kleine pinguïns zagen, erg schattig!  Uiteindelijk kwamen we uit bij de hoge duinen om te gaan sandboarden. Onze chauffeuse gaf uitleg over de techniek, achteraf maar goed ook, want de volgende dag heeft een toerist haar wervel gebroken bij het sandboarden. Oeps..!! Daarna stond een lunch op het programma op het strand. Niet op 90 Miles beach, want dat schijnt erg gevaarlijk te zijn er waren al 20 mensen verdronken dit jaar, maar naar een ander strandje. Onze buschauffeuse had ook voor dit strand een waarschuwing, dat er een sterke onderstroming was en dat je niet verder dan tot je middel het water in moest gaan. En 2 minuten later arriveerden we daar en zagen we een ambulance staan. Bleek er net iemand verdronken te zijn en waren ze aan het wachten op de politie om het lijk te kunnen transporteren. Dus gingen wij daar natuurlijk niet meer lunchen. De chauffeuse was behoorlijk van slag, maar bracht ons vervolgens  wel naar Cape Reinga. Deze kaap is tevens de highlight van Bay of Islands wat mij betreft. Het lijkt een beetje op Kaap de Goede Hoop in Zuid-Afrika. Erg mooi dus! De dag eindigde natuurlijk met fish & chips! Goed voor weinig, dat is het motto van tegenwoordig voor mij!! Volgende dag nog een wandeling gemaakt in de omgeving van Paihia naar oa het dorpje Russell van 4 uur. Stond eigenlijk een kleine 6 uur voor, maar blijkbaar moesten sommige mensen in onze groep het vliegtuig of zo halen! Ze hadden nogal haast,  zeg maar.
En nu zit ik in Auckland. De bus rijdt vandaag niet naar Raglan, dus moet ik mij nog maar een dagje vermaken in Auckland. Vorige keer heb ik de haven en het Albert park bezocht en nu wordt het een ‘relax’ dagje!!

1. Petra:
    2 maart 2015
    Hey Sharon, Wat fijn zijn die westerse prijzen toch altijd... de foto's zien er erg mooi uit... hopelijk ga je een mooie tijd tegemoet in NZ... en een relax dagje is ook niet verkeerd natuurlijk. Hier is het echte leven ook weer begonnen. na twee weken vakantie weer hard aan het werk ;-)
  2. Joyce:
    He Sharon!
    Nou wordt het interessant, haha!
    Nee, hoor, geniet van je verhalen, je maakt wat mee...
    Mooie verhalen uit New Zealand. Wij gaan niet naar het noorden van het Noordereiland. Wij dalen na Auckland af naar Taupo, Napier en Wellington.
    Hoe lang blijf je in New Zealand?!
    Geniet!
    Groetjes,
    Joyce
  3. Joyce:
    He Sharon!
    Nou wordt het interessant, haha!
    Nee, hoor, geniet van je verhalen, je maakt wat mee...
    Hoe lang blijf je in New Zealand?!
    Geniet!
    Groetjes,
    Joyce
  4. Truus deursen:
    3 maart 2015
    Hoi Sharon even weer een berichtje van ons het gaat hier prima koud en regen en hagel maar het weekend wordt beter. Dus ook daar lekker genieten. Misschien kom je de fam. Loohuis uit de Twijnerstraat nog tegen. Die zijn vandaag vertrokken voor 6 weken naar New Zeeland. Ze gaan trekken met de camper door New Zeeland. Je weet maar nooit. Heel heel veel plezier nog. En tot horens. Groetjes van Frans en Truus.