Noord-Vietnam: Halong Bay, Hanoi, Sapa

23 februari 2015 - Taipei, Taiwan

Ik zag dat mijn laatste verhaal er maar voor de helft op stond. Nu staat de gehele versie erop.

De reis ging verder naar het noorden van Vietnam. In het Noorden zou het weer niet zo geweldig zijn, zoals ik van vele medereizigers had gehoord, dus begon ik sterk te twijfelen of ik wel naar Halong Bay en Sapa zou gaan. Met veel mist is Halong Bay en Sapa niet echt geweldig. Maar nadat de weersvoorspelling toch een redelijk vooruitzicht gaf, heb ik toch maar besloten om naar beiden te gaan. Dus nam ik vanaf Hoi an de slaapbus naar Ninh binh, waar ik 5 uur moest wachten op de volgende bus. Dus stond ik om 5:15 in de stromende regen met mijn 2 rugzakken. Tja, op dat tijdstip valt er weinig te beleven in Ninh binh. Gelukkig stond Fritz ook met zijn ziel onder zijn arm en besloten we samen maar op zoek te gaan naar een eettentje voor een kop koffie. Daar zaten we dan om 5:30 met een kop goede Vietnamese koffie en hadden we geweldige gespreksonderwerpen voor de vroege ochtend (Haha). Om 11:00 zou mijn volgende bus vertrekken, maar waar...? Stond niet op het ticket, dus ging ik er maar vanuit dat de bus vanaf het busstation zou vertrekken. Klinkt logisch toch?!? Maar niets is zoals het lijkt in Vietnam! En in Ninh binh spreken weinig mensen Engels, dus was ik blij dat een Vietnamese man mij kon helpen ook al was het tegen betaling. Nadat hij een paar telefoontjes had gepleegd kwamen ze mij met het busje ophalen en reden we naar Halong Bay, waar overigens niets te beleven valt. Had gedacht dat het een toeristisch plaats zou zijn, maar alle tours worden vanuit Hanoi geregeld. Achteraf had ik dus beter naar Hanoi kunnen gaan, want nu betaalde ik de hoofdprijs.....helemaal met Tet (Vietnamees nieuwjaar). Dat is niemand aan te raden om met Tet-holidays te reizen. De prijzen gaan 2 tot 4 over de kop en het reserveren van tickets of accomodatie is ook wat lastiger. En het hele Tet gebeuren duurt zo'n beetje een maand. Als je nu denkt...goh wat leuk om Tet mee te maken...het is een familie aangelegenheid en als toerist valt er niet zoveel te zien of te beleven. En veel winkels, eettentjes, museau etc. zitten dicht voor 3 dagen.

Afijn, ik ging eerst 3 dgn cruisen in Halong Bay. Gelukkig viel het weer mee. Daar was ik nogal bang voor, want de dag ervoor kwam het met bakken tegelijk uit de lucht. En als je nog geen zicht hebt van 2 meter, zoals wij hadden op dag 3 toen we naar Ti top gingen voor het uitzicht, heb je niet zoveel te zoeken in Halong Bay. Tip voor mensen die Halong Bay willen bezoeken: ga niet voor de goedkoopste tours, want die schijnen superslecht te zijn. Gelukkig had ik een middenklasse tour geboekt en waren de cabins prima en was het eten heerlijk en meer dan voldoende. Na 3 dagen ging de reis verder naar Hanoi. Waar weinig te beleven viel ivm Tet. Dus maar een beetje rondgedwaald in de stad en weer teveel gegeten (op het moment van 'schrijven' zit ik een menuutje van de Mac weg te werken op de luchthaven van Taiwan), oeps!!!

Na lang wikken en wegen heb ik  Hanoi toch maar besloten om naar Sapa te gaan, ondanks dat iedereen zei: kun je beter niet doen want het is daar super koud en mistig. En gelukkig ben ik af en toe vreselijk eigenwijs (ik zie nu hoofdjes heftig ja knikken, hihi), want het was mooi in Sapa. Helaas waren de rijstvelden niet mooi groen (verkeerde tijd van het jaar), maar het uitzicht van de terassen blijft prachtig evenals de kleurrijke mensen. Geweldig om alle mensen helemaal uitgedost te zien in de klederdracht van hun dorp. En het weer was goed!! Enige minpuntje was dat je continue lastig gevallen werd door vrouwtjes die van alles aan je wilden verkopen. En als je niets kocht liep je de kans om uitgescholden of gemept te worden. Maar aan de andere kant kunnen ze ook heel lief zijn!! Ik vroeg aan een oud vrouwtje of ik haar mee moest nemen op de scooter (6 km omhoog). Na enige moeite zat ze achterop en eenmaal boven wilde ze mij geld geven. Nadat ik dat natuurlijk niet aannam gaf ze mij een aantal eigengemaakte souveniers, zo schattig!!

Ik ben nu ongeveer halverwege mijn reis en als ik terug kijk waren het mooie weken in Azië! Veel gezien en beleefd en leuke mensen ontmoet! Sommige dingen ga ik niet missen aan Azië: het spugen en roggelen overal en nergens en het smakken tijdens het eten. Gewoon goor!! En het continue getoeter op de straat door scooters en ander voertuigen. Echt irritant. Maar als ik straks de prijzen zie in Nieuw Zeeland, dan denk ik straks nog wel eens terug aan Azië  waar je een maaltijd hebt voor 1 of 2 dollar.

1. Mariëlle:
    whahaha! jij eigenwijs???? hihi
    Weer een leuk verhaal! ben benieuwd naar je belevenissen in nieuw zeeland.
    Heel veel plezier nog en geniet er van!
  2. Henk & Diny Roesink:
    23 februari 2015
    Zo maak je mooie en minder mooie dingen mee. Hiermee bouw je een geweldig stuk levenservaring op.
    Veel plezier verder.
  3. Marcia:
    23 februari 2015
    Hahaha goor he vieze Aziaten zijn het. Smakken spitten en ook nog eens vreselijk asociaal. Zo herkenbaar! Nieuw Zeeland in het vooruitzicht toe maar weer. Veel plezier!
  4. Ria spenkelink:
    24 februari 2015
    Zo, dat heb je ook al weer meegemaakt met leefgewoontes van die mensen.
    Veel plezier in Nieuw Zeeland!
  5. Carla:
    24 februari 2015
    Meid wat heerlijk om te lezen wat jij allemaal meemaakt ! Heel veel plezier in New Zeeland ! Ik kan niet wachten op je volgende blog;-) Gr Carla